Nyheter

Livia Nygaard tog hjälp av mental tränare - är starkare än någonsin!

Publicerat november 20, 2022

By Lisa Melin Johansson

Vi fick under Muay Thai For Life 4.0 se en oerhört stark Livia Nygaard ta hem vinsten i ringen. I en tidigare intervju med Maximum Sports berättade thaiboxningsstjärnan om sitt arbete med den mentala tränaren Igor Ardoris, någon som varit en fundamental faktor till de framgångar hon uppnått det senaste året.

Här berättar hon mer om vilken skillnad den mentala träningen gjort för henne, vad hon egentligen tränar på, och hennes råd till den som funderar på att öva upp sin mentala styrka.

Foto Livia: Stefan Romare

Efter ett tungt 2021 kantat av en del motgångar kände Nygaard en frustration och ett missnöje över sin situation. För att optimera sina förutsättningar att lyckas inom thaiboxningen kontaktade hon Ardoris, en av Sveriges allra främsta mentala tränare. Med hans hjälp har hon hittat ett inre lugn och en mental styrka.

 – Prestationsångesten höll på att ta knäcken av mig i slutet av förra året och mitt egenvärde mätte jag helt utifrån resultaten och inte insatserna. Jag ville ändra på mitt mindset och hitta nycklar till andra sätt att tänka om mig själv & andra och mitt idrottande. Framför allt ville jag hitta tillbaka till glädjen igen och inte mäta mig i resultaten utan i insatserna.

Användbart även i andra delar av livet

Att träna sin mentala styrka ger förstås inte enbart effekt på idrottandet, utan redskapen och övningarna kan användas i många delar av livet.

  – Att jobba med Igor har varit otroligt lärorikt. Jag har blivit tryggare i mig själv och jag har fått många verktyg som jag kan använda mig av för att reglera nervsystemet. Jag har bland annat lärt mig hur jag närsomhelst kan koppla på vila för att skapa distans till negativt ”tjatter” och jag har blivit bättre på att lyssna till min intuition. Principerna jag har fått genom den mentala träningen har jag också kunnat applicera till mitt privata liv. Min självkänsla och mitt välbefinnande har blivit bättre då jag har känt mindre ångest och krav och mer frihet och glädje i mitt elitidrottande senaste tiden.

Läs mer

Hur kan då den mentala träningen se ut för en idrottare? Nygaard berättar:

Träningen handlar till stor del om att ändra sitt tankemönster och lita mer på sin intuition – att inte fastna! Negativa känslor och tankar kommer och går men tack vare träningen kan jag lättare rycka på axlarna och säga ”Oh well” och försöka gå vidare i stället för att fastna i det negativa. De praktiska övningar jag utfört har framför allt varit andningsövningar, hypnos och kroppscanning.

Inte enbart för elitidrottare

Många idrottare går länge och funderar på att ta hjälp av en mental tränare eller idrottspsykolog, men gör aldrig slag i saken. En vanlig anledning är uppfattningen om att det endast är till nytta för det högsta toppskiktet inom sporten. Och även där är det många som aldrig tar steget att verkligen utveckla sin mentala styrka, trots att detta kan vara skillnaden mellan att vara väldigt bra och att vara bäst. Nygaard menar att alla idrottare, oavsett nivå, har mycket att vinna på att träna mentalt.

Jag skulle verkligen rekommendera alla att prova mental träning. Man behöver inte vara elitidrottare för att kunna få stor användning av det i ditt liv, utan man lär sig så mycket om sig själv genom det, och det stärker ens självkänsla, självförtroende och självtillit. Man kan landa tryggt i sig själv genom olika verktyg.
Och som elitidrottare är det lika viktigt att jobba med knoppen som med kroppen, för att må bra längs hela resan och optimera sina förutsättningar. Mental träning har givit mig nycklar till vad jag kan kontrollera respektive vad jag inte kan kontrollera, och det vilar jag tryggt i.

 

Om Igor Ardoris

Ardoris är grundare av Budo Mental Training – mental träning för hantering av svåra situationer. Han är mental tränare, författare, föreläsare och pedagogisk konsult. Sedan 2007 har Igor utbildat bland annat elitidrottare, lärare, polis, ambulanssjukvårdare och företagsledare i att agera utifrån lugn och balans i pressade situationer.
Tillsammans med forna thaiboxaren Madeleine Vall har han skrivit boken Stark på insidan, en guide för mental träning som kan användas bland annat inom kampsport.

ANNONS