Svensk MMA växer stadigt, och en av de organisationer som bidrar till utvecklingen är Fight Club Rush (FCR), som varit aktiva sedan 2017.
Organisationens chef och promotor, Zlatko Ostrogonac, har varit med sedan starten och ser en positiv trend i sporten, även om han poängterar att det finns mycket kvar att arbeta på.
I en exklusiv intervju med Maximum Sports delar han med sig av sina tankar om svensk MMA, FCR:s roll och vad framtiden har att erbjuda.
Intervjun är del av vår intervjuserie där vi i de kommande dagarna hör från några av de ledande rösterna inom svensk MMA:
MISSA INTE!
Exklusivt:
Stjärntränaren Luis Lagerman om svensk boxning, Costas Nanga och viljan att alltid utvecklas
FCR-chefen: Svensk MMA går framåt, men kräver mer stöd
Zlatko Ostrogonac och hans FCR-team arrangerade sin första gala i september 2017 och har bjudit de svenska MMA-fansen på 22 galor. Den 29 mars är det dags på nytt då FCR 23 går av stapeln i Västerås.
Zlatko ser en tydlig tillväxt i sporten, både vad gäller antalet galor, fighters och intresset från allmänheten.
– Jag tycker det ser bra ut. Det blir mer och mer galor, fler och fler fighters, och intresset för sporten ökar. Jag tycker det går mot något positivt, men det krävs mer.
– Det krävs dock mer biljettförsäljning, för alla, för att det ska bli ännu bättre, förklarar han.
En av de största förändringarna är att MMA sakta men säkert vinner acceptans i samhället, något Ostrogonac menar är avgörande för sportens fortsatta framgång.
FCR har under åren valt att jobba med både idrottsföreningar, skolor och fritidsgårdar för att visa att MMA är en positiv kraft att räkna med i samhället.
De har bland annat valt att ge fribiljetter till unga och ser nu att synen på sporten börjat förändras i grunden.
– Vi har kommit till en punkt där många politiker och personer inom staten börjar se MMA som en sport, och inte bara som en våldsam aktivitet.
– Västerås och andra städer har börjat öppna upp för kampsport och börjar se hur det kan gynna samhället. (Kampsport) kan hjälpa ungdomar att komma bort från gatan.
– Det känns som vi är på väg i rätt riktning på den fronten.
Han nämner också att fler företag börjar få upp ögonen för sporten, vilket tidigare inte varit fallet.
– Många större bolag och företag som aldrig pratade med MMA-galor förut har nu börjat komma i dialog om sponsorskap.
Artikeln fortsätter –
Tryck NEXT för att läsa vidare om FCR!
You must be logged in to post a comment Login